Gimnazja i Szkoły ponadgimnazjalne

KRÓTKA HISTORIA KURORTU

Uczestnicy zajęć zdobędą podstawową wiedzę na temat Sopotu: kim był Jan Jerzy Haffner? Co oznacza słowo balneologia? Kiedy i dlaczego Sopot nazywany był „Riwierą Północy”?
Zajęcia prowadzone są w oparciu o mapy i pocztówki prezentujące miasto na przełomie XIX
i XX wieku.
Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna. Na koniec zajęć – test sprawdzający.

 

PIERWSZY, DRUGI, TRZECI – DOMY KURACYJNE W SOPOCIE
Nieodłącznym elementem krajobrazu uzdrowiska jest Dom Kuracyjny. Począwszy od 1823 roku, na przestrzeni lat w Sopocie powstały trzy takie budowle. Dlaczego wznoszono Domy Kuracyjne, jak wyglądały, co odbywało się w ich wnętrzach – odpowiedzi na te pytania połączone zostały z komentarzem historycznym dotyczącym dziejów Sopotu.
Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna. Na koniec zajęć – test sprawdzający.

 

O WILLI CLAASZENÓW W SOPOCIE

Siedziba Muzeum Sopotu została wybudowana w 1904 r. przez gdańskiego przedsiębiorcę Ernsta Augusta Claaszena. Parter willi przeznaczono na stałą ekspozycję zabytkowych pomieszczeń. Na piętrze prezentowane są wystawy czasowe. Zwiedzając zrekonstruowane wnętrza uczestnicy nie tylko poznają historię rodziny Claaszenów, ale i nazwy sprzętów
i przedmiotów, które stanowiły kiedyś wyposażenie dawnych domów mieszkalnych.
Na koniec zajęć – sprawdzian z wiedzy zdobytej na lekcji muzealnej – krzyżówka.

 

O ZABYTKACH W MUZEUM SOPOTU. RZECZ O DZIEDZICTWIE KULTUROWYM Z NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA
Podczas zajęć uczniowie dowiadują się czym jest
zabytek i jakie mamy kategorie zabytków, jak chronimy je w Polsce i czym jest dziedzictwo kulturowe. Uczniowie poznają podstawy ochrony zabytków w muzeach oraz najważniejsze zabytki w Muzeum Sopotu. Na koniec zajęć – sprawdzian z wiedzy zdobytej na lekcji muzealnej – krzyżówka.

 

ŻYCIE CODZIENNE. OBYCZAJE PLAŻOWE W SOPOCIE W KOŃCU XIX I NA POCZĄTKU XX WIEKU

Zajęcia prowadzone w oparciu o fotografie i pocztówki z kolekcji Muzeum Sopotu. Uczestnicy dowiedzą się, jak spędzano czas na plaży, jakie obowiązywały normy zachowania i korzystania z założeń kąpielowych, jak wyglądały dawne stroje kąpielowe oraz jaka moda panowała w kurorcie na przestrzeni wieków. Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna. Na koniec zajęć – sprawdzian z wiedzy zdobytej na lekcji muzealnej.

 

ARCHITEKCI SOPOCCY

Spojrzenie na zabudowę miasta poprzez pryzmat postaci architektów i budowniczych, którzy projektując tutejsze wille i kamienice stworzyli dzisiejszy kurort. Kto zaprojektował Łazienki, a kto Kamienicę Bankową? O którym z architektów mówi się, że „przemienił Sopot w miasto”.

 

WILLE I REZYDENCJE W SOPOCIE

Historia powstania kilku najsłynniejszych willi sopockich. Uczestnicy zajęć poznają układ przestrzenny budowli, ich wystrój wnętrz, który odzwierciedlał status i upodobania właścicieli willi. Omówione zostaną podstawowe terminów charakterystyczne dla architektury zabytkowej. Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna. Na koniec sprawdzian z wiedzy zdobytej na lekcji muzealnej – krzyżówka.

 

KRÓTKA HISTORIA MALARSTWA W SOPOCIE

Historia malarstwa Szkoły Sopockiej, działającej przy Obrońców Westerplatte 24 w Sopocie
w latach 1945-1956 w oparciu o wybrane przykłady prac Hanny i Jacka Żuławskich, Józefy Wnukowej, Artura Nachta-Samborskiego, Juliusza Studnickiego i innych. Analiza sposobu postrzegania rzeczywistości przez sopockich artystów w kontekście ich zamiłowania do koloryzmu i odniesień do wybranych przykładów malarstwa europejskiego.
Zajęciom towarzyszy prezentacja multimedialna. Na koniec sprawdzian z wiedzy zdobytej na lekcji muzealnej.

 

ZAPRASZAMY NA PROJEKCJE FILMÓW MUZEUM SOPOTU

„Polonia sopocka”, „Sopocianie” , „Sopocianie. Czas nadziei”

Godziny otwarcia

poniedziałek nieczynne 

wtorek – niedziela 10:00 - 18:00

niedziela  wstęp wolny

 

Newsletter